Kako i u kojoj mjeri vlastita percepcija i (ne)sigurnosti potrošača utječu na kupovne odluke
Posljednjih nekoliko godina sve je više brendova postalo zagovornicima inkluzivnijeg, raznolikijeg i manje diskriminirajućeg svijeta mode. Ali je li to dovoljno za samopouzdanje njihovih kupaca? GLAMI je svojim nedavnim i istraživanjem pokušao „mapirati” percepciju i razmišljanja kupaca iz 9 europskih zemalja uključujući i Hrvatsku.
Hrvati na ljestvici
Na pitanje kako biste opisali svoj tip tijela, nešto više od polovice Hrvatica (54%) odgovorilo je „Normalna težina prema visini“, dok je 59% muškaraca izjavio isto. Zanimljivo je da je značajan postotak – 34% žena izjavilo da ima prekomjernu težinu/veliku veličinu. Ali samo 26% muškaraca se osjeća da ima prekomjernu težinu. Povrh toga, i muškarci i žene u većini su ili imali pozitivnu percepciju o svom tijelu ili su je poboljšali tijekom godina. Najčešća univerzalna veličina prema mišljenju Hrvata je medium za žene i large za muškarce.
Događaji koji mijenjaju život i utjecaj na tijela i percepciju tijela
Život i njegove različite faze mogu značajno utjecati na naše tijelo, često dovodeći do promjena koje mogu negativno utjecati na našu percepciju. Od prometne nesreće koja nas je mjesecima držala u krevetu do hormonalnih promjena povezanih sa starenjem, postoji nekoliko životnih prekretnica koje mogu pridonijeti nesigurnostima, a sve kao posljedica negativne percepcije vlastitog tijela. U svakom trenutku potrebno je prilagoditi, kako osjećaje, tako i odabir odjeće prema specifičnim potrebama i stilu. No to nije uvijek lak zadatak. Prema ženama, 3 najčešća događaja koja su negativno utjecala na njihovu percepciju tijela su trudnoća, pubertet i menopauza, životni trenuci koji nisu međusobno povezani niti na koje izravno utječemo mi ili izbor načina života. S druge strane, muškarcima je na prvom mjestu pubertet, zatim teška bolest ili trauma, te pojava prve sijede vlasi. A kada je GLAMI ispitanike upitao Koja se vidljiva promjena dogodila na vašem tijelu kao rezultat ove životne faze, dominantan odgovor je bio da su dobili na tjelesnoj težini, te da nije bilo vidljivih promjena na tijelu ali se promijenila njihova percepcija vlastitog tijela.
Kako moda utječe na percepciju vlastitog tijela
Čini se da samosvijest i prihvaćanje vlastitog stila kao forme samoizražavanja idu ruku pod ruku i imaju pozitivan učinak na pozitivnu percepciju ljudi o vlastitom tijelu. Preispitivajući se, i žene i muškarci rangirali su u velikom postotku ove faktore, ali muškarcima je na pozitivnu pecepciju vlastitog tijela najviše utjecaja imala promjena oblika, odnosno veličine tijela. Ali postoje problemi i dijelovi tijela koji ih čine najsvjesnijima sebe tijekom kupovine odjeće. Za oba spola je trbuh na vrhu ove liste, a za njim slijedi tjelesna težina.
Muškarci gledaju na svoje tijelo pozitivnije od žena kada kupuju odjeću
Bez obzira na veličinu ili oblik tijela u konačnici, kupovina modnih proizvoda postaje način prihvaćanja vlastite osobnosti i izražavanja sebe te osjećaja udobnosti u vlastitoj koži. To je itekako vidljivo po postotku Hrvata koji su pozitivni o svom izgledu prilikom kupovine odjeće. 66% žena i 69% muškaraca osjećaju se vrlo pozitivno čak i ako imaju neke nesigurnosti. Ali još uvijek postoji važnih 24% žena i 12% muškaraca koji su nesigurni u svoje tijelo, posebno kada moraju kupiti odjeću. Koja je uloga modne industrije u formiranju tih osjećaja?
Da muškarci imaju zdraviju percepciju svog tijela potvrđuje i činjenica da kada ih je GLAMI upitao Koje fizičke karakteristike (dijelove) svog tijela nastoje istaknuti prilikom odabira odjeće?, čak se 47% muškaraca izjasnilo da ne bira nijednu, dok su za žene najatraktivniji dijelovi tijela struk i stražnjica. Isticanje ovih dijelova može stvoriti osjećaj samopouzdanja i osnaživanja kod nekih žena, jer im omogućuje da pokažu aspekte svog tijela na koje su ponosne.
Nesigurnost vlastitim tijelom često ima značajnu ulogu u utjecanju na naše modne kupovne odluke. Mnogi potrošači doživljavaju stres i negativne osjećaje o svom izgledu, što odabir odjeće može učiniti izazovom. Značajne uloge u tim nesigurnostima imaju društvo i visoki standardi ljepote, ali i modna industrija koja je u prošlosti više puta bila optuživana za “utopijske standarde” kada su u pitanju izgled tijela i lica. Uloga industrije je da bude primjer. Od stvaranja širih kolekcija za različite tipove tijela do rada s modelima, utjecajnim osobama i slavnim osobama koji predstavljaju sve različite tipove potrošača ako žele stvoriti dublje i značajnije veze s današnjim kupcem.
O istraživanju
Rezultati istraživanja proizlaze iz anketnog upitnika kojeg je ispunilo 2.945 korisnika modne platforme GLAMI.hr. U uzorku je 83% žena, 16% muškaraca, a 1 % ispitanika se nije izjasnilo o spolu. Prikupljanje podataka provedeno je u prvih 10 dana lipnja 2023. godine.
FOTO: PROMO